Vi søger deltagere til læsegrupper for psykisk sårbare unge

I Læseforeningen tror vi på, at fællesskaber omkring litteratur kan noget særligt. Derfor laver vi læsegrupper på tværs af samfundet - blandt andet for unge, som har eller har haft psykiske problemer inde på livet. Det har vi rigtig gode erfaringer med og er glade for nu at kunne starte to læsegrupper op i løbet af foråret i henholdsvis København og Århus.

H&K.jpgH&K.jpg

Hvis du er mellem 18 og 35 år, interesseret i litteratur og i at dele læseoplevelser med andre, så er læsegruppen måske noget for dig? Du behøver ikke være belæst eller vant til at tale om litteratur - det vigtigste er, at du har lyst til at læse i fællesskab og dele dine tanker om litteratur i samtaler med andre. Alle er velkomne og det kræver ingen forberedelse.

Et fællesskab om litteratur

Vi mødes i læsegruppen en gang om ugen, hvor vi sammen læser skønlitteratur og taler om de tanker, følelser og refleksioner, teksterne vækker. Det kræver ingen særlige forudsætninger at være med. Teksten bliver læst højt af en læseguide uddannet i metoden guidet fælleslæsning og man skal ikke have forberedt sig. Man kommer, som man er, og bidrager i det omfang, man kan og vil.

Uddannelse til læseguide

Som del af læsegruppen vil der i 2019 være mulighed for, at du kan blive uddannet til læseguide og drive en læsegruppe selv med støtte fra Læseforeningen. Læsegrupperne er del af et treårigt projekt finansieret af midler fra VELUX, som har til formål at styrke unge med psykiske sårbarheder gennem deltagelse i læsegrupper ud fra metoden guidet fælleslæsning - som deltager og siden som læseguide.

På sigt er målet at gøre læsegrupper til et tilbud for unge psykisk sårbare på tværs af Danmark ved at videreføre og udbrede læsegrupper med deltagere som læseguider. Alt dette bliver der informeret nærmere om, når det bliver aktuelt og det understreges, at uddannelsen til læseguide ikke er et krav for at deltage i læsegruppen.

Forskning

Læsegrupperne bliver oprettet som del af et projekt, som også omfatter en forskningsdel. Forskningsprojektet har til formål at undersøge, hvordan guidet fælleslæsning kan styrke livskvalitet og øge mental sundhed.

Konkret betyder det bl.a., at en forsker af og til vil deltage i læsegruppen. Derudover vil læsegruppernes deltagere blive inviteret til at deltage i workshops, refleksionsmøder og evt. interviews i relation til forskningen.

Tid og sted

I København mødes gruppen hver mandag - første gang mandag d. 16. april kl. 15.30-17.00 i SIND Ungdoms lokaler på Fælledvej 12, 2200 København N.

I Aarhus vil læsegruppen foregå hver mandag kl. 19-20.30 på Godsbanen, Vogn 1, Skovgaardsgade 3, 8000 Aarhus C . Første gang er ligeledes mandag den 16. april.

Der vil være kaffe, te og sødt.

Kontakt og tilmelding

Tilmeld dig en af læsegrupperne ved at udfylde nedenstående formular.

Navn
First Name
Last Name
Alder
Skriv lidt om, hvorfor du gerne vil deltage i læsegruppen.

Jeg ønsker at deltage i

København
Aarhus

Hvis du vil har spørgsmål, kan du kontakte Helene Forsberg på tlf.: 71799919 eller e-mail: helene@laeseforeningen.dk

Læsegrupperne har begrænset antal pladser.

VELUX FONDEN.jpgVELUX FONDEN.jpg

Seks forfattere i seks uger

Kom til åbent temamøde om litteratur og sundhed