Læseforeningen søger to nye frivillige til en af vores grupper i Aarhus

Kunne du tænke dig at være læseguide og facilitere en læsegruppe for ældre på et pleje- og aktivitetsenter i Aarhus?

To nye læseguider til Aarhus.jpgTo nye læseguider til Aarhus.jpg

I samarbejde med Aarhus Kommune laver Læseforeningen læsegrupper for ældre i Aarhus med henblik på at modvirke ensomhed ved at danne stærke, læsende fællesskaber. Vi har i foråret 2018 iværksæt fem ugentlige læsegrupper på henholdsvis et plejecenter, en rehabiliteringshøjskole, et lokalcenter og et aktivitetscenter i Aarhus C. En sjette gruppe starter på et plejehjem til august 2018. Læsegrupperne skal løbe over et år. Derfor søger vi et par nye frivillige læseguider til projektet. Læs mere om projektet her

Rollen som læseguide

Læseforeningens frivillige læseguider kommer en gang ugentligt og faciliterer læsegrupperne for deltagerne. På den måde lykkes det at bringe litteraturen hen, hvor de ældre er, og invitere alle der har lyst ind i et meningsfuldt fællesskab.

For at blive læseguide er det afgørende, at du interesserer dig for litteratur og at du møder mennesker med respekt og i øjenhøjde. Vi stiller ingen specifikke krav om uddannelses- og jobbaggrund, men forventer, at du i ansøgningen redegør for, hvordan dine erfaringer vil kunne bringes i spil i rollen som læseguide.

Vores læsegrupper foregår altid ud fra metoden guidet fælleslæsning, og denne metode lærer du at anvende i praksis på tredages-uddannelsen til læseguide. I læsegrupperne læser læseguiden altid en skønlitterær tekst højt, hvorefter man i gruppen taler om, hvilke refleksioner, følelser og erindringer, teksten vækker. Deltagerne skal ikke forberede sig eller have særlige forudsætninger for at kunne deltage.

Som frivillig i Læseforeningen indgår du i foreningens læseguideprogram, der sikrer den fornødne understøttelse af dit frivillige arbejde, herunder ERFA-møder med andre læseguider, supervision og løbende individuel sparring.

ANSØGNING

Send en kort motiveret ansøgning til: zineth@laeseforeningen.dk

Hvis du er interesseret i at blive frivillig læseguide, skal du kunne deltage på læseguide-uddannelsen den 4.-7. oktober 2018 på Saxild Strand syd for Aarhus.

Eventuelle spørgsmål kan rettes til frivilligkoordinator Zineth Barfod på e-mail zineth@laeseforeningen.dk eller tlf. 30242291.

Vi glæder os til at høre fra dig!

Mød os på Kulturmødet Mors 2018!

Læsning og fest på Kofoeds Skole