Bliv frivillig læseguide i København

Vi søger netop nu nye læseguider til vores samarbejdsprojekt med Københavns Kommune. Vi har været nødt til at rykke første kursusdag for de kommende frivillige, så læseguide-kurset vil finde sted 8., 15. og 29. september. Der er stadig et par ledige pladser - så send os endelig din ansøgning!

Læseforeningen har siden 2015 drevet læsegrupper for ældre i København for at modvirke ensomhed ved at danne stærke, læsende fællesskaber. Projektet finder sted i samarbejde med Københavns Kommune og foregår på kommunens pleje- og aktivitetscentre og i ældreboliger, hvor frivillige læseguider uddannet ved Læseforeningen faciliterer læsningerne.

På baggrund af de gode resultater, vi har opnået, udvider vi nu indsatsen og opretter en række nye læsegrupper for ældre i København. I den forbindelse har vi brug for nye læseguider. Måske er det dig!

Er det noget for mig?

For at blive læseguide er det afgørende, at du interesserer dig for litteratur, møder mennesker med respekt og i øjenhøjde og har lyst til at prøve kræfter med at facilitere læsegrupper for ældre mennesker. Vi stiller ingen specifikke krav om uddannelses- og jobbagrund, men forventer at du i ansøgningen redegør for, hvordan dine erfaringer vil kunne bringes i spil i rollen som læseguide.

Vores læsegrupper foregår altid ud fra metoden guidet fælleslæsning, og det er denne metode, du lærer at anvende i praksis på uddannelsen til læseguide. I læsegrupperne læser læseguiden altid en skønlitterær tekst højt, hvorefter man i gruppen taler om, hvilke refleksioner, følelser og erindringer, teksten vækker. Deltagerne skal ikke forberede sig eller have særlige forudsætninger for at kunne deltage.

Vi mener, at alle kan have glæde af god litteratur og arbejder for, at alle kan deltage i vores læsegrupper. Det er derfor vigtigt, at læseguiden kan skabe rum for en åben samtale omkring litteratur med inddragelse af deltagernes oplevelser, refleksioner og erfaringer. Alt dette bliver du klædt på til gennem uddannelsen til læseguide.

Du kan læse mere om, hvad rollen som læseguide indebærer, her.

Og her kan du læse mere om projektet i Københavns Kommune.

Ansøgning

Hvis du er interesseret i at blive frivillig læseguide, skal du kunne deltage på den uddannelse, Læseforeningen giver alle kommende læseguider. Her lærer du, hvordan man faciliterer en læsegruppe ud fra vores metode guidet fælleslæsning. Du skal have mulighed for at deltage den 8., 15. og 29. september 2017, hvor kurset finder sted i København.

Download ansøgningsskema her. Det udfyldte skema sendes til helene@laeseforeningen.dk

Vi glæder os til at læse din ansøgning!

Eventuelle spørgsmål kan rettes til projektleder Helene Forsberg på helene@laeseforeningen.dk eller tlf. 71799919.

Læseforeningen nomineret til Årets Fællesskabspris!

Foredrag om guidet fælleslæsning i Allerød